Uprzejmie informujemy, iż w dniu 15 lutego 2024 r. wchodzą w życie zmiany w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r., poz.1304 ze zm.) uchwalone ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz.1606). Nowelizacja ta określa szczególne środki ochrony przeciwdziałające zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochrony małoletnich.
W związku z tym Klubik DobEdu wdraża standardy ochrony małoletnich, które obowiązują personel oraz uczestników zajęć, w tym rodziców i opiekunów pozostających z dziećmi w czasie zajęć.
Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Klubiku DobEdu
Bestwina, 01.08.2024 r.
Na podstawie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1606) oraz art. 22 b i 22 c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r., poz.1304) Klubik DobEdu wdraża standardy ochrony małoletnich, które obowiązują personel oraz uczestników zajęć, w tym rodziców i opiekunów pozostających z dziećmi w czasie zajęć.
Wstęp
Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Klubiku DobEdu są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Klubiku na rzecz dzieci. Pracownik Klubiku traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Klubiku, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Klubiku stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Klubiku. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
Cel procedury:
Procedura określa tryb postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka.
Wyróżnić można cztery formy krzywdzenia osoby małoletniej:
-
przemoc psychiczna
-
przemoc fizyczna
-
zaniedbywanie
-
wykorzystywanie seksualne.
Zakres procedury:
Procedura określa odpowiedzialność Klubiku jako organizatora zajęć oraz sposoby reagowania i zakres podejmowanych działań w sytuacji zagrożenia życia dziecka.
Osoby objęte procedurą:
-
Właściciel Klubiku – jest zobowiązany do udzielenia dziecku, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą- kompleksowej pomocy, mającej na celu poprawę jego sytuacji, zgodnie z procedurą. Zapewnia dzieciom, rodzicom i pracownikom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
-
Pracownicy Klubiku – mają obowiązek reagować na wszelkie przypadki podejrzenia krzywdzenia dziecka w ramach procedury;
-
Rodzice – w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się w obecności rodzica (opiekuna prawnego). Rodzice są zobowiązani do współpracy i podejmowania działań proponowanych przez Klubik.
1
Rekrutacja
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
-
Kandydat przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
-
Kandydat posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
-
Kandydat składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
-
Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 3 lub 4, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
-
W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 3-5, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, kandydat składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
-
Oświadczenia, o których mowa w ust. 4 i 6, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
-
Personel traktuje dziecko małoletnie z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
-
Personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
-
Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w niniejszej procedurze, w jakiejkolwiek formie.
-
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, pedagogicznych i niepedagogicznych, stażystów i wolontariuszy.
2
Zasady komunikacji
Zasady komunikacji z małoletnimi:
-
Udzielaj odpowiedzi adekwatnych do wieku małoletniego i danej sytuacji;
-
W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
-
Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka;
-
Nie jest dopuszczalne podnoszenie głosu na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego lub innych dzieci;
-
Pamiętaj, że wizerunek małoletniego podlega ochronie jako dobro osobiste;
-
Szanuj prawo dziecka do prywatności;
-
Rozmowa z dzieckiem na osobności powinna być przeprowadzona w sposób nie budzący wątpliwości co do jej charakteru. Zadbaj o obecność rodzica lub innego pedagoga lub psychologa przy takiej rozmowie. Nie zamykaj się z dzieckiem w osobnym pomieszczeniu.
-
Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami są kanały: e-mail, telefon, grupowa komunikacja WhatsApp.
3
Zachowania niedozwolone wobec małoletnich
-
Nie wolno ci ujawniać danych osobowych małoletniego za wyjątkiem sytuacji przewidzianych w przepisach odrębnych;
-
Nie jest dopuszczalne ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119, poz. 1), obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby;
-
Zachowania niedozwolone obejmują używanie wulgarnych słów, gestów oraz żartów, czynienie uwag, które stanowią, lub mogą być odebrane jako nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;
-
W sytuacjach wymagających wykonania przez personel placówki czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego unikać należy innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z małoletnim, w szczególności w przypadku udzielania pomocy małoletniemu w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety.
-
Niedozwolone jest wykorzystywanie relacji wynikającej z władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
-
W czasie zajęć dozwolone jest utrwalanie wizerunku dziecka poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie wyłącznie sprzętem osoby prowadzącej zajęcia na potrzeby Klubiku, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/prawnych opiekunów. Niedozwolone jest utrwalanie i przekazywanie wizerunków małoletnich osobom trzecim przy użyciu telefonów i sprzętów prywatnych rodziców i innych uczestników zajęć.
-
Nie jest dozwolone proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletnich;
-
Nie jest dozwolone dotykanie dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
-
4
Podejmowanie interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
Zgodnie z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm.) instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
5
Pracownicy placówki zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu, w szczególności o możliwości popełnienia przestępstwa wskazanego w § 2. Adekwatnie do wieku dziecka, które uczęszcza na zajęcia, uwagę pracownika powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania:
-
Dziecko ma widoczne obrażenia ciała;
-
Podawane przez dziecko lub rodzica wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne. Dziecko lub rodzic często je zmienia;
-
Dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;
-
Pojawia się niechęć przed udziałem w zajęciach uwzględniających ćwiczenia fizyczne;
-
Dziecko boi się rodzica lub opiekuna;
-
Dziecko boi się powrotu do domu;
-
Dziecko nieadekwatnie do wieku jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone;
-
Dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp..
6
Składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
-
W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownik ma obowiązek:
-
wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała, lub skonsultować się z pielęgniarką, jeżeli uszkodzenie nie wymaga natychmiastowej interwencji pogotowia;
-
poinformować organizatora zajęć o zdarzeniu lub swoich podejrzeniach co do krzywdzenia małoletniego;
-
sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego.
-
W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego przestępstwa:
-
Organizator zajęć składa zawiadomienie do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm.);
-
Organizator zajęć zawiadamia sąd opiekuńczy w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie krzywdzenia małoletniego;
-
Organizator zajęć podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na terenie placówki.
7
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich oraz sposoby dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
-
Przegląd standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, polega na ustaleniu spełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewniania małoletniemu ochrony przed krzywdzeniem.
-
Przeglądu standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, dokonuje organizator zajęć, osoba przez niego upoważniona, lub służby prawne, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 ze zm.), jeżeli placówka jest objęta wspólną obsługą.
-
Standardy ochrony małoletnich podlegają przeglądowi corocznie, w terminie ustalonym przez organizator zajęć.
-
Standardy ochrony małoletnich podlegają przeglądowi każdorazowo w razie ujawnienia krzywdzenia małoletniego lub przestępstwa na szkodę małoletniego.
-
Standardy ochrony małoletnich podlegają przeglądowi każdorazowo w przypadku nowelizacji następujących aktów prawnych:
-
ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.);
-
ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 ze zm.);
-
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1138 ze zm.), w części określonej w Rozdziale XXV „Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności”
– w zakresie obejmującym treść niniejszych standardów.
-
W przypadku, gdy przegląd, o którym mowa w ustępach poprzedzających, wykaże niespełnianie przez standardy ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, lub też standardy nie gwarantują ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, dokonywana jest aktualizacja standardów.
-
Aktualizacji standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, dokonuje organizator zajęć samodzielnie, lub wykorzystując służby prawne, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, jeżeli placówka jest objęta wspólną obsługą.
-
W celu aktualizacji standardów organizator zajęć może powołać zespół roboczy, ustalając jego skład.
8
-
Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, na temat którego Klubik posiada wiedzę, zostaje odnotowany w notatce służbowej, sporządzonej przez organizator zajęć.
9
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest organizator zajęć placówki. Organizator zajęć może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.
2. Osoba upoważniona przez organizatora zajęć, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się co najmniej 5 letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki., obejmujących następujące zagadnienia:
o rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich;
o procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich
o odpowiedzialność prawna pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich;
o stosowanie procedur „Niebieskiej Karty”.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w placówce.
4. Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 4.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 bierze udział w rekrutacji pracowników i w jej trakcie ocenia przygotowanie kandydata do pracy z dziećmi małoletnimi.
6. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
10
Plan wsparcia małoletniego
1. W razie ujawnienia krzywdzenia małoletniego organizator zajęć wraz z wybranym przez siebie zespołem opracowuje plan wsparcia małoletniego.
2. Wsparcie obejmuje przede wszystkim współpracę z instytucjami pomocowymi, Policja i Prokuraturą, jak również objęcie małoletniego pomocą psychologiczną w jednostce.
11
1. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
2. Standardy ochrony małoletnich są dostępne na stronie internetowej www.dobedu.pl/politykaochronymaloletnich.
3. Na życzenie rodziców/opiekunów prawnych standardy ochrony małoletnich są udostępniane w formie papierowej. Udostępnienie w tej formie jest możliwe raz w ciągu roku szkolnego.
12
Zasady bezpiecznego korzystania z sieci
1. Placówka korzysta jedynie z najnowszego oprogramowania.
2. Oprogramowanie wykorzystywane w placówce jest na bieżąco aktualizowane.
3. Komputery wykorzystywane w placówce są badane pod kątem obecności treści niebezpiecznych.
4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia oraz usuwa treści niebezpieczne.
Załączniki:
-
Kwestionariusz diagnostyczny „Oznaki zaniedbania i stosowania przemocy wobec dziecka”.
-
Upoważnienie „Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności”.
-
„ Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa”.
-
Oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami dotyczącymi ochrony dzieci przed przemocą przez rodzica/pracownika.
-
„Księga zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu”.
Procedura obowiązuje z dniem wejścia zarządzenia tj. 01.08.2024 r.
Eliza Szeliga-Kraus
(Organizator zajęć w Bestwinie i w Kozach)
Załącznik nr 1.
Kwestionariusz diagnostyczny oznaki zaniedbania i stosowania przemocy wobec dziecka
-
Nieadekwatne ubranie (do pory roku lub pogody)
-
Niedowaga, niedożywienie, zmęczenie, podkrążone oczy
-
Brudna odzież
-
Brudne ciało
-
Nieprzyjemny zapach/ Insekty
-
Z trudem nawiązuje relacje
-
Izoluje się od rówieśników
-
Bije się po twarzy/głowie lub wyrywa sobie włosy
-
Często ma ślady zadrapań/siniaków
-
Często nosi odnosi obrażenia (skręcenia, złamania, stłuczenia)
-
Bije innych
-
Gwałtownie uchyla się przed dotykiem
-
Boi się przebywać w zamkniętych pomieszczeniach
-
Boi się ciemności
-
Angażuje się w zachowania destrukcyjne skierowane przeciwko sobie, przedmiotom lub zwierzętom
-
Prezentuje natrętne, narzucające się zachowania
-
Ma wybuchy wściekłości
-
Nadmiernie skraca dystans fizyczny
-
Demonstruje zachowania seksualne
-
Ma koszmary nocne
-
Opóźniony rozwój poznawczy
-
Nadpobudliwość psychoruchowa
-
Zachowania agresywne
-
Inne:
……………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………..
Uwaga: Wymienione zachowania należy analizować biorąc pod uwagę całość informacji o rodzinie. Pojedynczych zachowań z listy nie można traktować jako jednoznacznie wskazujących na przemoc lub zaniedbanie.
Załącznik nr 2.
……………………………………………….. ………………………………………………..
(pieczęć placówki) (miejscowość, data)
Upoważnienie
Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304) oraz § 2 ust. 1 Zarządzenia w sprawie przyjęcia zasad określających zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności upoważniam Panią/Pana ……………………………………….. do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.
………………………………………………..
(podpis organizatora zajęć)
Odebrałem:
………………………………………………..
(podpis upoważnionego)
Załącznik nr 3.
Komenda Rejonowa Policji w …….
bądź Prokuratura Rejonowa w …….
Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
Niniejszym zawiadamiam o możliwości popełnienia przestępstwa ………………………………………………………………………………………………….. na szkodę małoletniego ……………………………………….
Uzasadnienie
(W uzasadnieniu opisać stan faktyczny, w szczególności to, w jaki sposób pracownicy placówki dowiedzieli się o przestępstwie popełnionym na szkodę małoletniego i jakie okoliczności lub dowody świadczą o możliwości popełnienia przestępstwa. Jeżeli okoliczności te stały się wiadome pracownikom placówki, należy podać, w miarę możliwości, następujące dane dotyczące przestępstwa:
-
datę,
-
miejsce,
-
okoliczności przestępstwa,
-
świadków,
-
materiał dowodowy o popełnieniu przestępstwa, np. dokumenty, wydruki, nagrania, zaświadczenia).
………………………………………………..
(imię i nazwisko osoby zgłaszającej)
Załącznik nr 4.
……………………………… …………………………
……………………………………. (miejscowość, data)
………………………………………
Oświadczenie
Oświadczam, że zapoznałam się / zapoznałem się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w Klubiku DobEdu w ________________, zamieszczonymi na stronie www.dobedu.pl/politykaochronymalotelnich i zostałam/-em poinstruowana / zostałem poinstruowany o konieczności
i zasadach ich stosowania.
………………………………………………..
(podpis pracownika)
Załącznik nr 5.
Księga zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
Lp.
Opis zdarzenia
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
Data zdarzenia
______________________________________________________________________________________________________
Podjęte czynności
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
Czy miała miejsce interwencja organów zewnętrznych (policji, prokuratury)? Opis czynności podjętych przez organy zewnętrzne
1._____________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________